השיחה לע"נ ולכבוד מורנו, רבם של ישראל,הרב אלעזר מנחם מן שך זצ"ל.

דברים-לב\ז…"זכור ימות עולם בינו שנות דר ודר שאל אביך ויגדך זקניךויאמרו לך…

נביא קטעים משיחתו שאחרונה שמסר הרב בציבור( "ירחי כלה"- ישיבת פוניב"ז) בתאריך י"ז מנחם אב תשנ"ד על פסוק…" שאל אביך ויגדךזקניך ויאמרו לך…". השיחה מצוטטת מתוך החוברת" היא שיחתי" שיצאה לציון יום השלושים לפטירת הרב. ואלה דברי קדשו…

…" אנחנו מצווים בפסוק…" שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך…" . בכדי לבנות את העתיד צריכים לראות ולבדוק את העבר, לא צריכים לחדש ולא לחפש חדשות. צריכים רק לחזק את " הישנות". לראות איך שעברנו את העבר , באיזה דרך עברנו ואיך עבר עלינו. ואחרי כל זה צריכים לבנות את העתיד בצורה כזאת… עוד מצינו כתוב אצל יוסף( בראשית ל"ט \י"א) …" ויבא הביתה לעשות מלאכתו…" וכתוב בחז"ל(  ילקוט שמעוני)…" רבי אלעזר אומר , שבת היה דכתיב" כי בו שבת מכל מלאכתו…" ומה מלאכה הייתה לו? שונה וקורא מה שאביו למדו- למרות היותו במצרים. נזכר יוסף שיעקב לימד אותו ההלכות שבת, הל"ט מלאכות והוא בא ללמוד אותן הלכות, מה מותר ומה אסור. זה " לעשות מלאכתו"- מלאכתו של שבת. את זה היהודים למדו וחזרו. ואת זה מסרו מאחד לשני מדור לדור. הם לא הסתכלו על דברים חדשים, אף כי העולם היה נגדם- הם החזיקו רק בדבר השם. דבר השם אינו דיבור חד פעמי… אלא דבר השם הוא דיבור תמידי. כמו שאז היה דבר שם – כך גם עכשיו יש דבר השם. כך כתוב בתהלים(י"ט-ב)…" השמים מספרים כבוד אל ומעשה ידיו מגיד הרקיע. יום ליום יביע אומר ולילה ללילה יחווה דעת…" בכל יום ויום יש דיבור . והדיבור הוא מה שממחזיק את העולם" המחדש בטובו בכל יום מעשה בראשית…" הקב"ה מחדש בל יום את מעשה בראשית. זה מה שהיום הוא יום- אינו מפני שאתמול היה יום, אלא כל יום ויום יש דבר השם המתחדש לעשותו יום ביומו. האמונה הזאת היא שהחזיקה את היהודים תמיד. יש לו ליהודי את הדרת הישנה- ולא מתפעל משום דבר. זהו מה שהחזיק את היהודים בתקופות של גזירות ושחיטות – גם כאשר הרגו יהודים- הם נשארו מאמינים ומסרו נפשם ולא המירו את אמונתם . הם החזיקו באמונתם בתורה מפני שזהו דבר השם!! דבר השם הוא נצחי ולא יכול להתבטל- ובאמונה זו אנחנו ממשיכים להחזיק… לכן אם רוצים " אומה יהודית" צריכים לאחוז בדרך הישנה…"שאל אביך וידך זקניךויאמרו לך.." צריכים להחזיק את דרך הישנה. השבת צריכה להישאר במקומה- אסור שיחסר ממנה מאומה – גם כאשר עומדת לנגדו הדבר הגדול ביותר, חייב הוא לשמור על השבת שתהייה כהלכתה- ולא לקל בשום מלאכה… אם אתם רוצים לשמור את " כלל ישראל" ולבנות את ארץ ישראל, צריכים ללמוד ולשלוח את ילדיכם "לחדר יהודי" ומחדר לישיבה קטנה ומישיבה קטנה לישיבה גדולה… אבל העיקר שהוא ידע שהוא יהודי… בה נתחזק בתורה וביראת שמים… ואז יבנה " כלל ישראל". העיקר הוא לחנך את הילדים בדרך של החדרים הטובים ואת הבנות לשלוח " לבית יעקב.." עכ"ל.

מסכת שבת דף כ"ג \א…" מאי מברך? מברך אשר קידשנו במצוותיו וצוונו להדליק נר של חנוכה . והיכן צוונו? רב אויא אמר "מלא תסור" (דברים י"ז) רב נחמיה אמר" שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך"… אמר אביי ודאי דדבריהם בעי ברכה, ספק דדבריהם לא בעי ברכה…" רש"י- אמר רבא " ספק דדבריהם בעי ברכה…" עכ"ל הגמרא.

הגמרא מלמדת על כוחם של רבנן ועל שמיעת עם ישרל לדבריהם- על אף שחנוכה אינו כתוב בתורה אלא רק ברמז- הרי תקנו לנו חז"ל ברכות כל יום בשם ומלכות. זה כוחם- שבבא עד משה רבנו ומשם נמסר להם עד היום.

בעוד אופן מציין " בעל הטורים".

…" שאל אביך ויגדך זקניך וימרו לך: הרי ג דורות. וסמיך לה " בהנחל", לומר כל שהוא ובנו ובן בנו תלמידי חכמים, הרי הוא לו כנחלה שאין לו הפסק. עכ"ל. הוסיף הרב תאומים בהערות…" בבא מציעא פ"ה\א…" אמר רב פרנך. ככל שהוא תלמיד חכם ובנו תלמיד חכם ובן בנו תלמיד חכם שוב אין התורה פוסקת מזרעו לעולם. עכ"ל.

אני מוסיף בזהירות אולי דברי בעל הטורים הםחלק מכוונת הרב  בנושא" לשמור על כלל ישראל" – להמשיך ללמוד ולהוציא תלמידי חכמים- עבור כלל ישראל- זו דאגת הרב בשיחתו האחרונה- דאגה לכלל ישראל. זו השמירה על " העם" כעם יהודי. רק הדרך הישנה המסורה מחז"ל ועוברת מדור דור.מוסיף שם הרב תאומים כי יעקב אבינו נקרא" בכיר שבאבות" ככיוון ועמדה לו זכות סבו – אברהם וזכות אביו – יצחק- וזכותו שלו. על כך אמרו" לא במהרה ינתק החוט המשולש"…

רש"י:…" שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך…": שאל אביך- אלו הנביאים שנקראים אבות… זקניך –אלו החכמים…" עכ"ל.

"באר בשדה " על דברי רש"י.

…"במה שאמר " שאל אביך ויגדך" אפשר לפרש בין על הראשונות ובין על האחרונות – שהנביאים מתנבאים על העבר ועל העתיד. אבל הזקנים- דבריהם על מה שעבר. עכ"ל.

"משכיל לדוד" על דברי רש"י.

…" שאל אביך – דהיינוהנביאים-  הם יגידו העתידות לימות המשיח … והדר קאמר על" זקניך" ויאמרו לך הראשונות…" עכ"ל.

עוד מצאתי בהקשר " שמיעה לדברי חכמים" " בתורה תמימה" פרשת שופטים- דברים י"ז\י\י"א…"ועשית על פי הדבר אשר יגידו לך….ושמרת לעשות ככל אשר יורוך.( י"א)…" על פי התורה אשר יורוך ועל המשפטאשר יאמרו לך תעשה לא תסור מן הדבר אשר יגידולך ימין ושמאל…"

תורה תמימה: "על פי התורה…" נביא וזקן למה הם דומים? למלך ששלח שני פלמטרין שלו למדינה . לאחד מהם כתב…" אם אינו מראה לכם חותם שלי – אל תאמינו לו. כך בנביא כתיב(פרשת ראה)" ונתן אליך אות או מופת … ברם הכא כתיב " על פי התורה אשר יורוך…" ( ירושלמי- ברכות\ פרק א – הלכה ד.

ועוד מוסיף התורה תמימה להסביר מקור המצווה לשמוע לדברי חכמים.

                                    "הגור אריה"

על הפסוק בפרשת " בלק"…"  ויאמר מואב אל זקני מדין…"  כתב הגור אריה- מוכח שבאו ליטול עצה. וכתב בערות…"וזקנים מסוגלים לעצה. כמבואר בשמות רבא ג\ח…" כל מי שנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל…"

דברי " גור אריה" על הפסוק בספר דברים כ-ב\ג…" והיה כקרבכם אלמלחמה ונגש הכהן ודיבר אל העם(ג) ואמר אליהם שמע ישראל אתםקרבים היום למלחמה…" ככתב הגור אריה…"כי זכות קריאת שמע- די להם לנצח. כי האחדות שהם מאמינים בו- שהם מנצחים את כח האומות – לפי שהם דבקים בכח אחד… וכתב בהערות( 24) … לשונו " בנצח ישראל" פרק י"ג…" כי לא דבר זה בלבד מה שישראל חלק השם יתברך ,אלא כי אין לישראל בעצמם שום מציאות ושום הוויה – רק בו יתברך. ולא תאמר" אף אם הם חלק "ה" מכל מקום- הם בריאה לעצמם" – אל תאמר כך. אבל הם לגמרי אל השם יתברך, עד כי בטל מציאות עצמם  אל השם יתברך. ודבר זה נראה באומה הזאת , שעל יחוד שמו וקידוש שמו בעולמו  ולקיים תורתו- היו מבטלים עצמם  ונותנים עצמם לכל מיני הפסד. עכ"ל.

לא היה סיכום יפה יותר אלא דברי " הגור אריה" לדברי רבנו מורנו אביהם של ישראל הרב אלעזר מנחם מן שך זצ"ל.

נתנאל בן אהרון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *